Naziv rada ili projekta: Superorganizam (projekt Magic Carpets)
Autor-ica i/ili inicijator-ica rada ili projekta: LAB852
Stručni suradnici*ce rada ili projekta: Gemma Riggs (UK), umjetnica u rezidenciji; Matthias Krinzinger (AT), umjetnik u rezidenciji; This Town Needs Posters, umjetnički grafički dvojac; Martina Tomić, koreografkinja i plesačica; Ivor Glavaš (Klubvizija Lab), filmski umjetnik; Latica Mladina, psihologinja; Domagoj Hmura, Anja Leko, Barbara Raad, Andrej Beštak, Josip Drdić – umjetnički pedagozi
Producent: LAB852
Financijski pokrovitelji: Creative Europe, Ministarstvo kulture RH, Gradski ured za kulturu Grada, Austrijski kulturni forum
Vrijeme realizacije rada ili projekta: travanj – svibanj 2019.
Mjesto realizacije: Galerija Garaža Kamba; dvorište Ilice 37, Zagreb
Zajednica ili grupa građana/ki s kojom je umjetnik/ca ili kolektiv u radu/projektu surađivao:
Dvorište zgrade u Ilici 37 nalik je mnogim unutrašnjim dvorištima zgrada uz ovu ulicu, nekad žilu kucavicu Zagreba – modularne je i nepravilne strukture, s nekoliko starih dućana, garaža i napuštenih prostora, u suprotnosti s reprezentativnim neoklasicističkim uličnim pročeljem iza kojeg je skriveno. Obrtnici i stanovnici koji dijele takva dvorišta suočavaju se s otuđenjem uzrokovanim nejasnim linijama imovinskih zakona te posljedičnim gubljenjem socijalne funkcije takvih prostora. Zajednica oko dvorišta zgrade u Ilici 37 podijeljena je u dvije glavne kategorije, stalni te povremeni žitelji, koje se dalje dijele na još nekoliko zajednica: 1) Obrtnici: optičar, keramičar, ključar i proizvođač madraca, čije se trgovine desetljećima održavaju u dvorištu; 2) Bad Blue Boysi: dućan navijača kluba Dinamo, koji obično okuplja oko 5 do 10 ljudi dnevno, većinom mladiće u dobi od 16 do 25 godina; 3) Umjetnici okupljeni oko pop-up galerije Garaža Kamba, smještene u jednoj od garaža u nizu (http://popupkamba.com/); 4) Stanari zgrade u Ilici 37.
Tijekom trajanja projekta umjetnici u rezidenciji su u Garaži Kamba i dvorišnom prostoru ispred nje postavili svakodnevni „kamp“, mjesto rada, razgovora i promišljanja, koji je služio kao baza za ostvarivanje kontakta sa stanarima i korisnicima prostora – oni su u projekt bili uključeni kao akteri u snimanom materijalu, kao savjetodavci i/ili kreatori sadržaja te kao sudionici u organiziranim događanjima (primjerice, obrtnik ključar je sudjelovao u projektu Gemme Riggs “In Our Own Rhythm” iznošenjem sjećanja na igre iz djetinjstva te u rekreaciji igre na filmu dok je za performans Matthiasa Krinzingera “Lucky 7” izradio ključeve).
Tema/problem kojim se rad/projekt bavio:
Dvorište Ilice 37 je prošlo niz transformacija kroz povijest. Od prvotne konjušnice u vlasništvu oca Vatroslava Lisinskog, preko nacionalizacije koja je za posljedicu imala njegovo korištenje u javne svrhe, do današnjeg stanja kada je pretvoreno u parkiralište i izvor je konflikta za sve koji smatraju da u tako nejasnoj vlasničkoj situaciji imaju određena prava (stanari, vlasnici poslovnih prostora, administracija Grada Zagreba, podzakupci…). Otuđivanje kao prevladavajuća metoda ostvarivanja prava, rezultiralo je otuđenošću kao dominantnom energijom kojom dvorište danas odiše. Galerija „Garaža Kamba“ je smještena u jednoj od garaža u nizu koje također čekaju rješenje imovinsko-pravnih odnosa između države i različitih privatnih korisnika.
Mladi umjetnici okupljeni oko Kambe spontano preuzimaju ulogu medijatora, uključujući u organizaciju izložbi sukobljene korisnike i stvarajući klimu zajedništva. Vidljiva transformacija koju je prisutnost umjetnosti potaknula na ovom malom teritoriju, usmjerila je naš fokus i resurse projekta na ovaj fenomen i potencijale umjetnosti i kulture da djeluju u smjeru pozitivnih društvenih promjena. Putem krovnog koncepta „Superorganizam“ i imaginarija osmišljenog kao strategija za prikupljanje kolektivnog znanja i donošenja odluka na dobrobit zajednice, bavimo se problemima otuđenosti i tehnikama pozitivnog transformiranja kolektivnih procesa.
Sažeti opis rada ili projekta / kako se projekt realizirao:
LAB852 je u umjetničkim rezidencijama 2019. godine ugostio Gemmu Riggs (UK) i Matthiasa Krinzingera (AT). Gemma je kroz snimateljski rad istražila igru kako se pojavljuje u sjećanjima, iskustvima i osobnim pričama igrača, u suradnji s djecom i koreografkinjom Martinom Tomić. Taj proces, prikazan u instalaciji “In Our Own Rhythm”, istražuje performativnost igara te načine na koje igre koreografski određuju naša tijela stvaranjem prostora za interakciju. Matthias se fokusirao na navijačku skupinu Bad Blue Boys – kroz niz happeninga ispitao je reakcije publike na igre koje im je predstavio, a kulminacija je bila interaktivna instalacija “Dinamo uvijek pobjeđuje (i gubi)” koja ukazuje na odmak od sukoba s vanjskim i prirodu unutarnjih previranja. Program je, uz rezidencije, obuhvatio i ciklus radionica za umjetnike i djecu a završio je izložbom, happeningom i instalacijom. Projekt je dio četverogodišnjeg projekta Magic Carpets, međunarodne platforme za podršku umjetnicima u usponu kroz predstavljanje njihova rada u međunarodnim okvirima.
Je li rad/projekt potaknuo promjenu kojoj je težio? Kako se ona ostvarila?
Najveća prepreka bila je zatečena funkcija dvorišta kao parkirališta – obzirom da se nalazi u centru grada gdje je parkirnih mjesta malo, svako je promišljanje o drugačijem njegovom korištenju nailazilo na velik otpor. Drugi problem bila je nevoljkost stanara da sudjeluju, obrtnika u manjoj mjeri. Promjene koje su se tijekom programa dogodile vrlo su suptilne, ali vidljive s implementacijom daljnjih projekata slične prirode u Garaži Kamba kroz veću otvorenost korisnika dvorišta za sudjelovanje u projektima koji ciljaju pridonijeti prostoru kao mjestu dijeljenja i zajedništva.
Poveznica na mrežnu stranicu rada/projekta ili dostupan osvrt ili opis na Internetu:
https://www.lab852.com/2019/05/30/superorganism-finale/; https://www.lab852.com/2019/06/25/matthias-krinzinger-games-as-connective-devices/; https://www.lab852.com/2019/06/25/gemma-riggs/
Autori priloženih fotografija: Marija Kamber, NANNOOK multimedia/Mindougas Treitas
Ukupan budžet četverogodišnjeg projekta Magic Carpets u okviru kojeg je Superorganizam produciran (u HRK): 225.000,00 (od toga najveći dio iz fonda Creative Europe: 177.000,00)
Podatke dostavila: Marija Kamber, kustosica rezidencija