Naziv rada ili projekta: Radničko
Autor-ica i/ili inicijator-ica rada ili projekta: Ana Mušćet
Stručni suradnici*ce rada ili projekta: Božena Končić Badurina, umjetnica; Ivana Haničar Buljan, arhitektica, pomoćnica ravnateljice Instituta za povijest umjetnosti; Darko Šimičić, likovni kritičar, voditelj Instituta Tomislav Gotovac; Damir Gamulin, dizajner
Producent: Pučko otvoreno učilište Zagreb
Financijski pokrovitelj: Ministarstvo kulture RH
Vrijeme realizacije rada ili projekta: 2019. – danas
Mjesto realizacije: Zagreb, zgrada Pučkog otvorenog učilišta Zagreb
Zajednica ili grupa građana/ki s kojom je umjetnik/ca ili kolektiv u radu/projektu surađivao:
Projekt potiče umjetničku produkciju koja će se referirati na kulturu sjećanja vezanu za zgradu i sadržaj Radničkog sveučilišta, otvorenog 1961. godine. Otvoreni javni poziv za hrvatske suvremene umjetnike zamišljen je da umjetničkim intervencijama nanovo otvori prostor za dijalog u kojem će kulturni sadržaj biti medijator za angažman stalnih korisnika zgrade, zaposlenika, javnosti, posebno stanovnika Grada Zagreba. Tijekom trajanja javnog poziva, Pučko otvoreno učilište Zagreb (POUZ) organizira vodstva za građanstvo, kako bi se što veći broj ljudi upoznao s pojedinostima arhitektonske važnosti zgrade. Autorica organiziranih vodstava je arhitektica Ivana Haničar Buljan s Instituta za povijest umjetnosti. Vodstva se izvode u trajanju od dva i pol sata i podrazumijevaju upoznavanje s najvažnijim mjestima u zgradi (terenski dio) te predavanje o konceptu zgrade i kontekstu vremena u kojem je nastala. Zbog iznimno velikog broja korisnika na Učilištu, vodstva se obično organiziraju subotama.
Tema/problem kojim se rad/projekt bavio:
Zgrada današnjeg Pučkog otvorenog učilišta Zagreb, nekadašnjeg Radničkog sveučilišta, primjer je total-dizajna (arhitekti Ninoslav Kučan, Radovan Nikšić, interijer – Bernardo Bernardi). Otvoreni plan, prostorna protočnost te povezanost interijera i eksterijera, kao i pomno biranje materijala samo su neke od značajki ove iznimno vrijedne građevine. Kako ističe Ivana Haničar Buljan, ova reprezentativna gradnja obrazovne namjene, cjelovitog i
preglednog funkcionalističkog prostornog koncepta i dosljednog modernističkog oblikovnog govora, s naglašenom kvalitetom dizajna opreme, izuzetno je ostvarenje uvršteno u antologiju hrvatske arhitekture 1945-85. Zbog svega navedenog zgrada je još 1985. preventivno zaštićena, a od 2003. upisana je u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske. Zgrada koja je na MOMA-inoj izložbi 2018. prepoznata kao jedan od najvažnijih eksponata, danas je poprilično zaboravljena, a u svoje je vrijeme osmišljena i podignuta za radnike-ce, kako bi imali što bogatiji i ispunjeniji svakodnevni život. Cilj je ovog POUZ-ovog programa svratiti pažnju javnosti na vrijednosti zgrade čiji je vlasnik te na ideje koje su je oblikovale, da bude na korist svim građanima, polaznicima i korisnicima njenih kulturnih i obrazovnih programa.
Sažeti opis rada ili projekta / kako se projekt realizirao:
Prvi otvoreni javni poziv raspisan je 2019. Odabrana je audio-prostorna instalacija (zvučni zapis, knjižnični kataloški ormarić Bernarda Bernardija, uvećana fotografija i arhivske fotografije s potpisima) umjetnice Ane Janjatović-Zorice “Drugarice, ne mogu ja uvredu progutat”, intimni rad na temu nekadašnjeg angažmana njene majke, Desanke Janjatović na Radničkom sveučilištu. Desanka Janjatović svojim je intimnim ispovijestima, kratkim, toplim i duhovitim pričama podsjetila na razgovor s jednim od konduktera, kojeg je kao andragog na Radničkom pokušavala ohrabriti na napredovanje koje je pak bilo uvjetovano bontonom u ophođenju s putnicima u tramvaju. Posjetitelji su na predstavljanju rada u knjižnici podijelili svoja sjećanja uz Radničko sveučilište.
Je li rad/projekt potaknuo promjenu kojoj je težio? Kako se ona ostvarila?
Projekt je potaknuo više suradnji sa stručnim dijelom javnosti, osigurao vidljivost u polju kulturnih programa Učilišta potaknuvši umjetnike da više participiraju i u drugim programima, a u javnosti donio izrazitu vidljivost zgradi Pučkog otvorenog učilišta Zagreb te još više angažirao trenutne korisnike i polaznike Učilišta. Početkom 2020. godine, u suradnji je s Arhitektonskim fakultetom i studenticama Dunjom Knežević i Nikom Vojvodom realiziran manji projekt – Vodič, u sklopu Kulturnog inkubatora, programa za mlade umjetnike (uz podršku Grada Zagreba). Vodič je zamišljen kao alat za samostalni obilazak i upoznavanje sa zgradom Pučkog otvorenog učilišta Zagreb. Oblikovatelj vodiča je Damir Gamulin, a isti je preveden i na engleski jezik.
Poveznica na mrežnu stranicu rada/projekta ili dostupan osvrt ili opis na Internetu:
Poziv za 2020. godinu; Tonski zapis rada Ane Janjatović Zorice – Drugarice, ne mogu ja uvredu progutat; Emancipacija rada, obrazovanja i kulture; Najava Radničko 2020. Kulturflux
Autori priloženih fotografija: Mladen Sokele, Ive Trojanović
Ukupan budžet projekta (u HRK): 10.000,00 (Ministarstvo kulture RH)
Podatke dostavila: Ana Mušćet, autorica i voditeljica projekta