Naziv rada ili projekta: (ne)vidljivi tragovi jedne povijesti
Autor-ica i/ili inicijator-ica rada ili projekta: queerANarchive
Stručni suradnici/ce rada ili projekta: Ivana Čuljak, Marko Gutić Mižimakov, Ivan Jamić, Tonči Kranjčević Batalić, Barbara Matejčić, Tanja Minarik, Petra Mrša
Producent-i: queerANarchive
Financijski pokrovitelj-i: Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture RH, Grad Split, Grad Zagreb
Vrijeme realizacije rada ili projekta: 2016.
Mjesto realizacije: Split, Zagreb
Zajednica ili grupa građana/ki s kojom je umjetnik/aa ili kolektiv u radu/projektu surađivao:
Umjetničko istraživanje je s jedne strane obuhvatilo starije gej osobe s područja Splita i Zagreba koji su svojim pričama doprinijeli arhivu usmene povijesti, te s druge strane mlade umjetnike/ce i aktiviste/ce koji su na osnovu prikupljenih priča istraživali mogućnosti stvaranja slike kao vizualnog nositelja memorije.
Tema/problem kojim se rad/projekt bavio:
Umjetničko istraživanje (ne)mogućnosti slike kao dokumenta zalazi u područje memorije, memorije onih muškaraca koji su u ne tako davnoj prošlosti, ali u drugačijim društvenim okolnostima i na drugim mjestima, svoju identitetsku samorealizaciju ostvarivali u intimnom i romantičnom društvu s drugim muškarcima. Potreba za bilježenjem njihovog sjećanja, za stvaranjem alternativnog arhiva, proizašla je iz jednog neodređenog osjećaja gubitka, gubitka koji je kroz ovo istraživanje prepoznat kao propust kulturne memorije da integrira memoriju drugog i drugačijeg. Potrebu dodatno potencira društvena promjena koju danas prolazi gej zajednica pod okriljem LGBT normalizacije, normalizacije koja često partikularnosti zajednice podređuje normama društva.
Sažeti opis rada ili projekta / kako se projekt realizirao:
Istraživanje, kojem je usmena povijest sakupljena od starijih gej osoba samo polazna točka, propituje (ne)mogućnosti stvaranja vizualnih dokumenata kao nosioca memorije. Memoriji daje sliku, svjesno svih iskrivljenja koje ponavljanja mogu donijeti. Slijedeći tragove koje otvara usmena povijest, kroz ovo istraživanje nastali su ciklusi fotografija i video zapisa koji informaciju stavljaju pred oči gledatelja.
Je li rad/projekt potaknuo promjenu kojoj je težio? Kako se ona ostvarila?
U smislu ispravljanja propusta kulturne memorije da integrira memoriju drugog i drugačijeg ovo umjetničko istraživanje nije ispravilo taj propust ali je doprinijelo razmišljanju o alternativnim arhivima i memoriji drugoga u društvu.
Poveznica na mrežnu stranicu rada/projekta ili dostupan osvrt ili opis na Internetu:
publikacija o umjetničkom istraživanju – OVDJE
Foto u prilogu: dokumentacija izložbe
Podatke dostavio: Tonči Kranjčević Batalić, koordinator projekta