
Naziv rada ili projekta: Bijenale industrijske umjetnosti (IAB)
Autor-ica i/ili inicijator-ica rada ili projekta: Labin Art Express XXI
Stručni suradnici*ce rada ili projekta: kustos Branko Franceschi (povjesničar umjetnosti) – pilot projekt 2014.; kustosi Branko Franceschi i talijanska kolekcionarka, kritičarka umjetnosti i publicistkinja Lucrezia de Domizio, barunica Durini – 1. Bijenale 2016.; kustoski kolektiv „Što, kako i za koga“/WHW – 2. Bijenale 2018.
Producent: Labin Art Express XXI
Financijski pokrovitelji: Europska unija (Interreg SLO-HR i ESF), Ministarstvo kulture RH, Istarska županija, Grad Labin, Grad Pula, Grad Vodnjan, Općina Raša, HEP dd, SAHA, MMSU Rijeka
Vrijeme realizacije rada ili projekta: Nulto Bijenale industrijske umjetnosti (pilot projekt) 19. rujna – 4. listopada 2014., 1. Bijenale 2. ožujka – 30. rujna 2016., 2. Bijenale 20. srpnja – 28. listopada 2018.
Mjesto realizacije: Labin, Raša, Rijeka, Vodnjan, Pula
Zajednica ili grupa građana/ki s kojom je umjetnik/ca ili kolektiv u radu/projektu surađivao:
U projektu je sudjelovao veliki broj domaćih i inozemnih umjetnika/ca, od kojih je većina predstavila nove radove nastale temeljem provedenog umjetničkog istraživanja u Istri tijekom kojeg su aktivno komunicirali i surađivali s lokalnim zajednicima (pojedincima – građanima/kama te udrugama i ustanovama poput Narodnog muzeja Labin, Zajednice talijana u Labinu, zatim s udrugama Roma u Rijeci i Puli, Udrugom Srba Istarske županije, SŠ Mate Blažine u Labinu, Školom primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula, Udrugom invalida Labin, i dr.
Tema/problem kojim se rad/projekt bavio:
Istra kao ni Hrvatska još uvijek nemaju manifestaciju vizualne umjetnosti koja bi bila međunarodno etablirana i relevantna, i zbog koje bi umjetnici/ce, kulturni djelatnici/ce i konzumenti/ce posjećivali Istru/Hrvatsku. Nove umjetničke prakse zbog svoje „nerazumljivosti“ slabo su prihvaćene među širom publikom te ih je stoga potrebno približiti „prosječnom“ građaninu/ki kroz participativne umjetničke projekte i manifestacije, što će i rezultirati i većom posjetom muzejima i galerijama suvremene umjetnosti. Zbog nedostatka likovne manifestacije u Istri koja bi bila motiv i razlog dolaska stranih posjetitelja/turista, IAB želi unaprijediti njenu kulturno-turističku ponudu novim kulturnim proizvodom – jedinstvenom bijenalnom manifestacijom suvremene umjetnosti čvrsto povezanom s lokalnom kulturnom baštinom, kakva ne postoji u ovom dijelu Europe, a koja ujedno promiče te čini vidljivom istarsku industrijsku baštinu, kao i istarske/hrvatske suvremene umjetnike/ce.
Sažeti opis rada ili projekta / kako se projekt realizirao:
Bijenale industrijske umjetnosti (IAB) pokrenuto je u KuC-u Lamparna, Labin, 2014. kao pilot projekt udruge L.A.E. XXI te uspješno nastavljeno 2016. (Labin/Raša) s prvim i 2018. s drugim Bijenalom (Labin/Pula/Raša/Rijeka/Vodnjan) te se nastavlja i u 2020. (Labin/Rabac/Raša/Pula/Vodnjan/Rijeka/Opatija). Na Bijenalu se propituje i predstavlja višeznačnost umjetničko-industrijske sprege, kao i sam kontekst povezanosti umjetnosti, znanosti i tehnologije kroz različite prezentacijske forme, od klasičnih do novomedijskih. Veći dio radova za Bijenale nastaje tijekom umjetničkih rezidencija domaćih i inozemnih umjetnika/ca u svrhu osmišljavanja i produkcije participativnih umjetničkih radova u izravnom dijalogu s lokalnim zajednicama, što čini kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti regija i gradova u kojima se Bijenale odvija.
Je li rad/projekt potaknuo promjenu kojoj je težio? Kako se ona ostvarila?
Projekt je afirmirao IAB kao novi kulturni brand, uspostavio dugoročnu, svjetski relevantnu, kulturno-turističku ponudu destinacije, povećao broj dolazaka posjetitelja/ica i turista u destinaciju i to prvenstveno onih veće platežne moći, doprinio većoj vidljivosti prirodnog te izgrađenog okoliša a posebno njegove kulturne baštine. Povećani broj izložbi suvremene umjetnosti na lokalnoj razini inozemnoj je javnosti predstavio istarsku, primorsku i hrvatsku suvremenu umjetnost, razvio publiku za suvremenu umjetnost, promovirao Istru kao jednu od lokacija EPK 2020. te ubrzao fizičku realizaciju projekta Podzemni grad XXI.
Poveznica na mrežnu stranicu rada/projekta ili dostupan osvrt ili opis na Internetu:
http://www.industrialartbiennale.eu/




Priložene fotografije: Arhiv L.A.E. XXI
Ukupan godišnji proračun projekta (u HRK): 1.000.000,00
Podatke dostavio: Dean Zahtila, predsjednik udruge L.A.E. XXI